Wat doe je als freelancer? Wel of geen bedrijfswebsite bouwen?

Posted on

Nadat je hebt besloten om als freelancer aan de slag te gaan, komt er heel wat op je af. Je moet je inschrijven bij de Kamer van Koophandel en op zoek naar opdrachten. Het is immers niet de bedoeling dat je thuis naar je computer gaat zitten staren. Het liefst ga je meteen aan het werk! Er zijn verschillende manieren om opdrachten te vinden. Daarover schreef ik al eens in een blog over een vertaalplatform. Natuurlijk is het ook handig als opdrachtgevers jou kunnen vinden. En hoe kan dat nou beter dan via je eigen bedrijfswebsite?

 

Toch kan ik mij heel goed voorstellen dat je bij de gedachte aan een eigen bedrijfswebsite niet meteen staat te springen. De eerste jaren dat ik als freelancer werkzaam was had ik ook geen website. En het was nou niet zo dat ik toentertijd niet genoeg opdrachten had. De vraag is dan ook of je als freelancer per se een bedrijfswebsite nodig hebt? In dit blog probeer ik een antwoord op deze vraag te vinden. Lees verder om erachter te komen of je een bedrijfswebsite moet gaan bouwen.

 

Online gevonden worden

Als beginnende freelancer is het bouwen van een bedrijfswebsite wellicht niet meteen het eerste waar je aan denkt. Je hebt wel iets anders aan je hoofd. Je bent al druk genoeg met het zoeken naar je eerste opdrachtgevers. Toch kan een website bij de zoektocht naar nieuwe opdrachten goed van pas komen. Allereerst kun je er bij toekomstige opdrachtgevers naar refereren als aanvulling op je cv, waarmee je vooral laat zien dat je serieus bezig bent. Daarnaast kun je met je bedrijfswebsite door opdrachtgevers online worden gevonden. Natuurlijk moet je er dan wel met goede seo-teksten voor zorgen dat jouw website opduikt in de zoekresultaten op Google.

 

Zorg voor de juiste content

Een bedrijfswebsite is alleen maar de moeite waard als de juiste content online staat. Mocht je nog niet goed weten wat jij als freelancer je opdrachtgevers te bieden hebt, dan kun je een website beter nog even achterwegen laten. Een potentiële opdrachtgever heeft er weinig aan als uit jouw website niet valt op te maken wat je voor hem kunt betekenen. In dit geval kun je beter eerst nog wat werkervaring als freelancer opdoen, zodat je in een later stadium goed in kaart kunt brengen wat er op jouw bedrijfswebsite moet komen te staan. Weet je wel precies wat jij een opdrachtgever te bieden hebt, en kun je dat goed en duidelijk op papier zetten? Dan kun je nog voor je eerste opdracht met het bouwen van je website aan de slag.

 

Het hangt van de situatie af

De eerste jaren dat ik als freelancer werkte had ik geen bedrijfswebsite. Om opdrachten te vinden had ik het niet nodig, en ik wist ook gewoon niet zo goed hoe ik dat moest aanpakken ‘een eigen website bouwen’. Moest ik dat uitbesteden aan iemand die het uiteraard veel beter kan dat ikzelf, of toch zelf met WordPress aan de slag gaan? Aangezien ik via mijn baan in het freelancen was gerold, had ik in het begin ook nog niet goed voor ogen wat ik als freelancer verder allemaal nog wilde. Heb je de keuze om te gaan freelancen heel bewust gemaakt, en weet je daardoor ook al precies wat jij goed kunt en gaat aanbieden? Dan ligt het veel meer voor de hand om nog voordat je echt aan de slag gaat al een bedrijfswebsite online te hebben.

 

Knoop doorgehakt? Zelf je bedrijfswebsite bouwen of laten uitbesteden?

Mocht je besluiten om een bedrijfswebsite te gaan bouwen, dan rest nog de vraag of je dat zelf gaat doen of toch uitbesteed. Beide hebben een aantal voor- en nadelen. Met WordPress kun je zonder kennis over het bouwen van websites tegenwoordig toch een vrij aardige website in elkaar zetten. Het kost veel tijd en geduld om uiteindelijk het resultaat te krijgen waar je naar op zoek bent, maar dat maakt het ook wel weer een interessant leerproces. Het uitbesteden is een financiële investering in plaats van tijdrovende, en levert je als het goed is een hele mooie bedrijfswebsite op. Je zou kunnen zeggen dat je kunt kiezen tussen het investeren van tijd of geld, waarbij je natuurlijk zelf moet kiezen wat je het liefste doet.