Copywriter of tekstschrijver gezocht? Zoek de verschillen!

Met regelmaat zijn mensen en bedrijven die teksten nodig hebben op zoek naar een copywriter of tekstschrijver. Maar zijn dat dan twee dezelfde dingen? Of is er een verschil tussen beide? Wanneer mag je jezelf een copywriter noemen en wanneer een tekstschrijver? En waar zoekt men echt naar als een vacature de naam copywriter of tekstschrijver krijgt?

Om vast te kunnen stellen of een copywriter en tekstschrijver twee verschillende dingen zijn, is het handig om te weten hoe beide worden omschreven. Daarom heb ik het internet een beetje afgestruind op zoek naar duidelijke definities van de twee termen. Dat leverde al vrij snel een duidelijk beeld op. Hieronder zal ik de beide definities in mijn eigen bewoordingen proberen uit te leggen.

 

Wat is een copywriter?

Een copywriter houdt zich voornamelijk bezig met het schrijven van reclameteksten. Je kunt dan denken aan reclamefolders, -flyers, -brochures, verkoopmails, nieuwsbrieven en advertenties. Het gaat bij copywriting dus voornamelijk om het schrijven van zakelijke en commerciële teksten met als doel de lezer ervan te overtuigen een product of dienst aan te schaffen. Naar aanleiding van dit doel zou je kunnen zeggen dat teksten voor een website ook tot reclameteksten behoren. Je wilt met je website vaak meer doen dan alleen mensen informeren. Als we het hebben over teksten die wel alleen zijn bedoeld om te informeren, dan kun je denken aan een persbericht of patiëntenfolder.

 

Wat is een tekstschrijver?

Een tekstschrijver legt zich toe op het schrijven van tal van verschillende type teksten. Je kunt dan denken aan artikelen, interviews, columns en webteksten, maar ook aan muziek, theaterstukken en cabaretvoorstellingen. Het spectrum is wat dat betreft dus vrij groot, maar wat opvalt is dat ook hier websteksten worden genoemd. Tekstschrijvers leveren veelal teksten op voor uitgeverijen, redacties en tijdschriften, maar schrijven ook voor communicatie- en marketingbureaus. Vooral de laatste zijn bedrijven waar de copywriter ook zou kunnen werken.

 

De verschillen op een rij

Het grootste verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver zijn het type teksten die beide schrijven. Bij de eerste ligt de focus vooral op het schrijven van reclameteksten. Je dient teksten te kunnen schrijven die de doelgroep overhalen om een product of dienst aan te schaffen. Bij de tweede gaat het voornamelijk om teksten die mensen informeren of entertainen. Het scala aan teksten loopt meer uiteen, aangezien lang niet elke tekstschrijver ook muziek, theaterstukken of cabaretvoorstellingen kan schrijven.

 

Wat ben ik zelf?

Als ik naar beide omschrijvingen kijk ben ik een beetje van beide. Ik schrijf webteksten die mensen er veelal van moeten overtuigen om een product of dienst aan te schaffen, al dienen sommige ook voornamelijk ter informatie en inspiratie. Daarnaast kun je mij inhuren voor het schrijven van flyers, brochures en nieuwsbrieven, allemaal teksten die door een copywriter worden geschreven. Toch heb ik ervoor gekozen om mijzelf een tekstschrijver te noemen, omdat ik voornamelijk bezig ben binnen het vakgebied communicatie in plaats van de reclame. Natuurlijk speelt ook mee dat deze term bij mensen die hetzelfde werk doen wat gangbaarder is. Ten slotte houd ik mij ook veel bezig met het redigeren van teksten, iets wat binnen veel bedrijven ook tot de taken van een tekstschrijver behoort.